torsdag 3. januar 2013

Puss puss puss, og en liten pause

Håper alle har hatt en fantastisk jul- og nyttårsfeiring! 

Her har januar begynt med et prosjekt jeg burde har begynt med for lenge siden; oppussing...! De tre barnerommene i huset vi overtok i fjor var ganske så loslitte, med fæl gul 90-tallstrie med kaosmønster og kalde stygge laminatgulv. Men nå er jeg i gang! Så det betyr at jeg kommer til å ta en liten bloggpause. I tillegg begynner jeg i ny jobb i februar, så jeg må bli ferdig med oppussingen til det. Dessuten har jeg en aldri så liten senebetennelse på gang i armen, så må la armen hvile så godt jeg kan... 

Under gammel fæl strie finnes spor av husets tidligere liv.

 Det er viktig å ha snacks lett tilgjengelig! :) Oppskrift på karamelliserte nøtter finner du HER.

Det er også viktig å ta seg pauser underveis! Og ja, det regner i Bergen :) Ser du ikke solen, lag en selv! Solskinnsmoothie med appelsin og gojibær fyller godt i magen. Oppskrift finner du HER.

Januar er også måneden for detox. I hvertfall føler jeg alltid for å rense systemet etter en måned med julemat og kaker. Følg gjerne en raw food detox, anbefales! 

Pliktene kaller, ha det fint så lenge alle sammen! :D

16 kommentarer:

  1. Smoothien så god ut =) Lykke til med ny jobb da!

    SvarSlett
  2. Både nøttene og smoothien så deilige ut! :) Nam...

    og jeg skal absolutt undersøke mer om detox :) Tror kroppen min også trenger å rense opp litt....

    Ellers ønsker jeg deg et riktig godt nyttår, med ny jobb og oppussing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og godt nytt år til deg også! :)

      Slett
  3. Riktig godt nytt år til deg òg.
    Det høyres ut som du har å henge fingrane i framover.
    Lykke til med oppussing og ny jobb!

    SvarSlett
  4. Oppussing er temmelig tidkrevende, så skjønner at bloggen blir nedprioritert. Vi pusset opp vår nye leilighet i sommer, og det endte med at samboeren ble hypersensitiv for byggematerialer og maling, slik at vi måtte flytte.. Så pass på å bruke verneutstyr, lufte godt og ikke oppholde dere i rommene mer enn nødvendig mens dere holder på. Vi tok ned gammel tapet, fikk noen andre til å sparkle og sette opp igjen ny murpuss på en vegg, samt at vi malte selv (med SENS). Altså ikke noen voldsomme greier. Men vi bodde i leiligheten samtidig da.

    Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppussing byr ofte på uforutsette utfordringer! :S Men nå er vi i gang! Jeg har kjøpt Butinox green room som er lignende Sens. Merker at jeg klør i halsen av alt støvet, så på mandag er det rett å få skaffet seg noe verneutstyr! :)

      Slett
  5. Og lykke til med ny jobb :)

    SvarSlett
  6. Lykke til med oppussingen! Det er nok litt av en jobb, men tenk så fint det blir når det er ferdig :)
    Håper du også hadde en fin jul- og nyttårsfering! Det er er rart, det var jo akkuart, men jeg føler det er en evighet siden! Og lykke til med ny jobb :) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Det er mye pes, men det blir fint til slutt! :) Håper det går fint med deg! Klem

      Slett
  7. Med slik god mat som påfyll går nok jobben litt lettere :) Hvordan fjerner du gammel strietapet? Noen gode tips? Har planer om å gjøre det om en stund :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har ikke glassfiberstrie, men strietapet (tror det er det som heter miljøstrie). For å si det rett ut, det er et mareritt å fjerne! Det kommer nok også litt an på hvor rause man har vært med limen... Strietapeten gikk forsåvidt greit å fjerne, jeg fikk følgende tips av en maler: riv først av det ytterste laget, og ta deretter en sprayflaske med varmt/lunket vann, spray over veggen. Vent noen minutter til tapeten begynner å boble seg og så riv av det innerste laget, bruk gjerne en sparkelspade. Vi hadde først strie og deretter 2 andre lag med tapet, så det var en grusom jobb å få av alt, noe vi heller ikke klarte, så vi tok av så mye vi klarte, grunnet deretter med våtromsgrunning før vi så helsparklet veggen. Strien vår var så dypt mønster på at vi måtte ta den av, men om den ikke er så dyp kan du sikkert "slippe unna" med å helsparkle uten å rive vekk strien. På noen av veggene brukte vi gips rehabplater rett på veggen- 5 mm tykke gipsplater - sparklet i skjøter for så å grunne og male over. Da sparer du deg for å rive ned så mye strie.. Men vi kunne ikke gjøre dette på alle veggene der vi ikke kunne bygge ut med 5 mm. Vi er enda ikke helt i mål med alt men begynner å se lyset i tunnelen nå! :) Oppussing er mye styr, men resultatet blir bra til slutt! :)

      Slett
  8. Så deilig drikke:D håper oppussingen nærmer seg slutten nå ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Begynner å se lyset i tunnelen! :)

      Slett
  9. Det blir nok bra med oppussing!
    Fin blogg du har :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...