fredag 22. juni 2012

Raw food detox

Den første detox dagen er over, og jeg koste meg med nammis raw food. Jeg følger opplegget i boken Raw Food Cleanse av Penni Shelton, og går denne gangen for en ukes detox. Planen er å forsøke lenger detoxkur senere. Jeg håper at en slik kur skal hjelpe kroppen å kvitte seg med avfallstoffer og gi meg mer energi. Nå lever jeg jo ganske sunt i utgangspunktet, og det er lenge siden jeg har fråtset i sukker og halvfabrikata og andre ulumskheter. Men det har ikke alltid vært sånn - før kunne jeg og min kjære spise en hel boks med smågodt.... Badet og husholdsningsartikler har jeg konvertert til kun økologiske produker for en god stund siden. Men, selv om jeg er påpasselig får jeg i meg mengder av giftstoffer gjennom vann, luft, mat, klær, sko, tepper etc. Les mer om miljøgifter her og her.

Alle dagene av kuren skal begynne med 1 liter vann. Veldig mye vann på en gang! Faktisk førte alt vannet til at jeg ble "mett" og ikke orket frokost før i elleve tiden. Dagens meny var denne:

Frokost
Grønn Juice - THE Green Drink
Isbergsalat (ca 1/4)
1/2 seleri
1 agurk
1 Granny Smith eple
1 lime
Totalt blir det 5 dl juice. Tips er å ta isbergsalaten til slutt så er det lettere å se hvor mye salat du trenger å bruke. Min lille datter skulle bare få smake på denne, men endte opp med å drikke minst halvparten! :) Hun eeeelsket denne juicen, og da ble mamma glad! :)






Middag
Tomatsuppe - Market Fresh Tomato Soup
1 liter tomater
2 sjalottløk
1/2 basillikum
3 seleristilker
Håndfull fersk oregano
2 fedd hvitløk
1 ss olivenolje
Juice fra 1/2 sitron
1 ss rå honning
Veganere kan bytte ut honning med rå agave. Kjør alle ingrediensene i en food prosessor til det blir en tjukk suppe. Jeg har forsøk noen raw tomatsupper, men denne er til nå den beste jeg har smakt! NAM! Porsjonene i boken var så store at jeg bare klarte å spise halvparten = rester til i morgen = mindre stress = hurra!


Kvelds
Garden-Fresh Chilled Summer Salad
5 dl cherry tomater/vanlige tomater
1 stor agurk
1 sommerløk (jeg hadde bare rødløk)
Håndfull med friske urter. Jeg brukte persille og basillikum
4 ss eplecider eddik
Saften fra 1 sitron
2 ss rå honning (erstatt med avage for en vegansk marinade)
Dash himlayasalt og fersk pepper

Kutt tomater, løk og agurk. Ha resten av ingrediensene i en food prosessor for å lage marinade og hell denne over de oppkuttede grønnsakene. La stå i kjøleskapet i en time før servering. Her klarte jeg også bare å spise halvparten, så da blir det enda mer rester til i morgen :D







Min snille mor kom på lunsjbesøk til meg i dag og hadde med seg vannmelon, bringebær, jordbær og nektariner, så da ble det dette til lunsj. I følge kuren kan man spise så mye bær man orker til frokost, og frukt mellom måltidene er lov, så derfor synes jeg at jeg kunne spise mammas medbragte lunsj med god samvittighet! Man må jo bare elske raw food! :)

8 kommentarer:

  1. Jeg kan se at du smiler når du skriver, igjennom det jeg leser ;D Hihi
    Har endelig fått bøkene, "Raw food på norsk" og "Raw delight". Og i dag prøvde jeg en av oppskriftene på is :P nammmm
    Men helt Raw tror jeg nok ikke jeg blir... Love my meat and fish ;)
    -Milla

    SvarSlett
  2. Deilg, det er så digg å detoxe innimellom. Skal snart gjøre det samme selv. Må bare vente til etter helgen for da skal vi har bursdagsfeiring for minsten.
    God helg!

    SvarSlett
  3. Mmm..Detox er ikke farlig når man kan spise så god mat:)
    Men det er sikkert en fordel å være hjemme denne uken siden det tar litt tid med forberedelser..
    Klem på deg

    SvarSlett
  4. Ser fristende ut! Kan juicen lages i blender, eller må man ha juicepresse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan lage juice i blender også. Bare tilsett litt ekstra vann og så kan du sile juicen i en nøttepose, kjøkkenhåndkle eller finmasket sil. Funker helt fint det også! :)

      Slett
  5. Så spennende!! All maten ser veldig god ut, spesielt suppa! Mmm.
    Jaaa, raw food MÅ man elske.
    Lykke til videre :D

    SvarSlett
  6. Ser både spennende og godt. Skal prøve å sette meg litt meir inn i raw food no når det roar seg litt med sommaren.

    Riktig god santhans til deg og dine:-)

    SvarSlett
  7. Så spennende med raw food detox. Det er jo så mye godt å kose seg med nå på sommeren! Tomatsuppen så veldig spennende ut. Vi har faktisk alt her hjemme, så kanskje jeg må prøve meg på dette i dag! :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...