torsdag 24. november 2011

Sodium Laureth Sulfate

Det er en stor sjanse for at du spise palmeolje, bruker det på huden din, i håret ditt og i andre husholdningsartikler - hver dag! Det er den "gjemte" ingrediensen produsenter ofte ikke vil vedkjenne seg vi finner i alt fra supper og sauser og andre matprodukter, men også i hudkremer, shampo, hårspray, mascara, tannkrem, hårspray, barberskum... - listen er lang.

Jeg får mange spørsmål om Sodium Lauryl Sulfate/Sodium Laureth Sulfate (SLS) i hårpleieprodukter og andre hygieneprodukter. SLS er laget av lauryl alcohol som er tatt fra kosnøttolje eller palmeolje. SLS fjerner fett, renser huden og håret og gir de fine boblene vi er så glade i. Det er også veldig billig, og det er derfor produsentene av såper, shampo og tannkrem også er så glade i det. SLS fjerner fett så effektivt at det også bli brukt i bilrens og bilvask....

SLS er kjent for å irritere hud og øyne. På samme måte som den løser opp fettet på bilmotorer, oppløser SLS også oljene på huden din. Det er også godt dokumentert at SLS gir miljøgifter lettere tilgang til de lavere, følsomme lagene av huden. I tannkrem kan SLS også irritere tannkjøttet og munnhulene.

Som jeg har sagt tidligere, å lete etter produkter uten palmeolje er som å lete etter nålen i høystakken. Om du ønsker å bruke produkter med SLS eller ikke finner gode alternativer kan du kontakte produsenten og spørre om innholdet i produktet og hva SLS i produktet er laget av. Som oftes benyttes palmeolje ettersom dette er det billigste alternativet.
Selv har jeg kuttet ut SLS. Jeg har hatt hud tørr som Saharaørkenen, og etter at jeg kuttet ut SLS produkter for nå 2 uker siden har huden min endelig så smått begynt å mykne. Jeg har ikke hender som en 80 år gammel dame lenger og hendene min er faktisk myke og ikke full av sprekker og hvitt flass...! :-) Jeg har begynt å bruke ren olivensåpe og Sonett sin flytende håndvask. For håret bruker jeg Urtekram sin barneshampo, men jeg er på utkikk etter flere alternativer (Urtekram bruker palmeolje i flere av sine hud- og hårpleieprodukter, men ikke i barneshampoen så vidt jeg kan se). Tannkrem har vi byttet til Lavera sin barnetannkrem uten SLS og fluor (selv om de store kidsa protesterte i begynnelsen og synes den var "ekkel" og "må vi bruke den ekle tannkremen mamma?" Snuppelupp på 1 år synes derimot den var supergod!)

Jeg er fremdeles på jakt etter gode, miljøvennlige produker... Kom gjerne med innspill! Fortsettelse følger...

23 kommentarer:

  1. Jeg har brukt Derma Eco Shampo, som er uten SLS. Den er OK, men ikke helt fantastisk på mitt hår, så jeg er fortsatt på utkikk etter en bedre en. Jeg synes det er vanskelig å finne en som ikke bare er uten SLS men også gjør håret fint.

    Tror Zendium sin tannkrem er uten SLS.

    Lykkelig som liten sin hudkrem er forresten en kjempegod krem uten palmeolje, og den er like god på voksen hud som på barnehud. Jeg bruker den både i ansiktet, på hendene og på kroppen. Anbefales :-)

    SvarSlett
  2. Jeg ringte til Zendium (Unilever) og fikk bekreftet at Zendium er uten palmeolje! :-)
    Det er riktig at det er vanskelig å finne shampo uten SLS som gjør håret fint. Jeg prøver litt forskjellige produkter, men bruker opp det jeg har først, så prøver jeg heller å finne et bedre alternativ neste gang.
    Jeg skal prøve Lykkelig som liten sin hudkrem, takk for tipset! :-) Selv har jeg prøvd Grønn Såpe sitt Øko Sheabutter både på tørr voksenhud og på sart barnehud, og den er kjempegod!

    SvarSlett
  3. Takk for tipset om Grønn Såpe. Jeg har ikke hørt om dem før, men de hadde jo mye forskjellig spennende. Har du prøvd deodorantene deres?

    SvarSlett
  4. Det er veldig mange fine produkter hos Grønn Såpe, man får nesten lyst til å prøve alt! :) Deodorantene har jeg ikke prøvd enda. Jeg er også veldig fornøyd med sminkefjerneren deres. Det kan virke veldig lite (50 ml), men den er kjempedrøy. Nå har jeg bestilt Lykkelig som liten sin hudkrem, gleder meg til den kommer i posten! :)

    SvarSlett
  5. Håper du liker kremen! Jeg oppdaget at Grønn Såpe søker etter frivillige testpersoner til deodorantene sine, så nå har jeg meldt meg til tjeneste :) Blir spennende å prøve en av dem!

    SvarSlett
  6. Gjør de? Jeg slenger meg også på! :-)

    SvarSlett
  7. Hei. John masters organic og pureology er eksempler på blant annet shampoo og balsam som ikke inneholder sls. Er Meeeeget fornøyd med sistnevnte som endret håret mitt totalt. Anbefales. Er også dyrevennlig :D

    SvarSlett
  8. Takk for tips Helga! :) Har sent mail til begge to for å høre om de bruker palmeolje.

    SvarSlett
  9. jeg hater sls! jeg bruker shampoo fra 'pureology', et helt FANTASTISK merke som også er vegansk. kan kjøpes veldig billig på www.feelunique.com!

    bruker også denne tannkremen fra iherb: http://www.iherb.com/Now-Foods-XyliWhite-Toothpaste-Gel-Fluoride-Free-Refreshmint-6-4-oz-181-g/885. uten fluor, palmeolje og andre ekle ting =) er kjempefornøyd med den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke prøvd pureology, har vært litt skeptisk ettersom det er fra L'Oreal... Men den tannkremen bruker vi og den er supergod! :)

      Slett
  10. Har du prøvd Sante sine produkter? Logona bl.a. er også bra!
    Jeg fikk det inn i butikken i går og tannkremen til barna falt i smak. Ikke at de er vant med noe annet. TIdligere brukte de Weleda sin.

    SvarSlett
  11. Hei. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med Forever Living sine produkt. De har såpe til hele kroppen, tannkrem, shampoo og balsam. De inneholder ikke SLS eller SLES. Du får ikke kjøpt disse gjennom butikk, jeg er så fornøyd med dem at jeg har nettopp blitt forhandler. Du kan kikke innom www.myaloevera.no/460000653347

    SvarSlett
  12. Hei. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med Forever Living sine produkt. De har såpe til hele kroppen, tannkrem, shampoo og balsam. De inneholder ikke SLS eller SLES. Du får ikke kjøpt disse gjennom butikk, jeg er så fornøyd med dem at jeg har nettopp blitt forhandler. Du kan kikke innom www.myaloevera.no/460000653347

    SvarSlett
  13. Hei. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med Forever Living sine produkt. De har såpe til hele kroppen, tannkrem, shampoo og balsam. De inneholder ikke SLS eller SLES. Du får ikke kjøpt disse gjennom butikk, jeg er så fornøyd med dem at jeg har nettopp blitt forhandler. Du kan kikke innom www.myaloevera.no/460000653347

    SvarSlett
  14. Bra, loved it :) Flink du er!

    SvarSlett
  15. Sjekk www.scalpurenor.com. 100% naturlig hår og ansiktspleie! Helt fantastiske produkter som er store på det amerikanske og svenske markedet.

    SvarSlett
  16. Der er Sodium Lauryl Sulfate i tandpastaen til Forever Living, og i deres shampo er der bl.a. Sodium Laureth-13 Carboxylate samt en masse andre mærkelige ingredienser. Min hovedbund var vældig sår, da jeg brugte dette produkt, men da jeg gik over til shampoen fra Green People, så forsvandt mit problem ganske fort. Green People's tandpasta er nok lidt kedelig, men jeg slipper at få en masse unaturligt i mig. Tænker at prøve tandpastaen til iHerb, men vil helst handle med norske netbutikker for at slippe told.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du unngår toll om du handler for under 200 kr! :)

      Slett
  17. Burt's bees!! Kjempegode produkter som er 97% naturlige og fri for SLS og annet tull. Ecorganic er vel 99,37% naturlige, syns ikke disse er like gode som BB sine (tenker da på shampoo spesielt). Lykke til videre, har gjort det samme som deg, og kjøper f.eks Weleda sine tannkremer - ungene elsker barnetannkremen!
    Sonett sine produkter er også kjempegode (ser du bruker/brukte dette, kommenterer litt lenge etter blogg-innlegget ser jeg ;)) bruker Sonett sin husvask-såpe også, den er veldig god og meget drøy!

    SvarSlett
  18. Et lite spørsmål til deg Frøken Bittersøt.
    Har du forsøkt å drikke appelsinjus etter å ha pusset tennene med SLS-fri tannkrem?
    I såfall, hvordan smakte det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm nei det har jeg ikke forsøkt, må teste det ut! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...