fredag 28. september 2012

Hjemmelagde seigmenn

Hjemme hos oss har vi selvsagt lørdagsgodt, men smågodt fra butikken har vi kuttet ut. Vi prøver å finne gode alternativer til skumle tilsetningstoffer og palmeolje, og det er faktisk helt uten protester fra kidsa. I godteskålen har vi hjemmelaget rå sjokolde og ellers diverse godteri fra iHerb. Det er lenge siden vi har hatt seigmenn som lørdagsgodt her hjemme, men fra nå av blir det fast innslag i godteskålen! :) 


Oppskriften på seigmenn fant jeg hos Marianne som igjen hadde hentet den fra Mommypotamus. Begge to er kjempefine blogger som er verdt et (daglig) besøk.
Jeg endret oppskriften ørlite etter egne preferanser:
Du trenger:
1 dl ferskpresset saft av sitron/lime
3 drøye ss gelatin
1 ss honning
2-3 ss lønnesirup
Bær etter eget ønske. Jeg brukte en stor neve bringebær.

Varm opp sitronsaft og rør ut gelatinen til den er helt oppløst. Rør inn honning, lønnesirup og bær. Sil blandingen og ha i former. La formene stivne i fryseren i 5 min eller noe lengre i kjøleskap. 


Seigemennene gikk rett hjem hos alle tre kidsa! :) Helsefordelene ved gelatin er mange, og barna får med seg noen i matboksen på skolen eller barnehagen. Selv om det ikke er like enkelt å forklare til de andre barna at det er godt OG sunt!



31 kommentarer:

  1. Nam! Hjemmelagde seigmenn er kjempegodt. Jeg skjønner dog ikke hvordan alle greier å få dem til å se så fine ut! Mine blir stort sett alltid litt ødelagte når jeg tar dem ut av formene, selv om de er kjempemyke og fleksible. Kanskje jeg burde ha mer gelatin i? Eller så er det kanskje sitronsaften som utgjør forskjellen? Ikke vet jeg ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så merkelig.. mine kommer helt fint ut av formene. Men prøv med litt mer gelatin i og se hvordan det går! :)

      Slett
  2. Disse fristet :) Tror jeg skal forsøke meg på disse så vi har litt større utvalg i "høstferiegodisskålen" annet enn raw sjokolade (som forøvrig er super godt) og iHerb godt! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja prøv! :) Fint med påfyll på "høstferiegodsisskålen"! :)

      Slett
  3. Mmmmm! disse er nok populære i matboksen ja:)
    Du er så flink!

    SvarSlett
  4. Først og fremst; for en inspirerende blogg du har! Er ofte innom å leser, men ikke like flink å legge igjen et lite spor ;) Disse seigemennene har jeg veldig lyst å prøve meg på :) Tror de ville blitt en stor suksess hos jenta mi :)

    (Vet de selger slike naturlige gelantin-godter i Australia, der det er poulært å ha med i matboksen. Rart de ikke selger lignende ting i Norge, eller finnes det?)

    GOD HELG!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Ja prøv disse, blir nok stor suksess hos lillemor!

      Slett
  5. Oi, kult!! Det er så gøy med hjemmelaget godteri altså! Også smaker det jo så mye mye bedre! Jeg har fått så lyst til å lage lakris i det siste, har sett så mange gode oppskrifter på det. Så det kan nok hende det skjer i løpet av helgen :)
    God helg Benedikte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjemmelaget er bare så mye bedre! Spennende med lakris, du må blogge om det!
      God helg til deg også!

      Slett
  6. Ooo, nå fikk jeg lyst til å prøve meg på dette etterpå så kan barna få godis til barnetv!
    Takk for tipset!

    God fredag!

    SvarSlett
  7. Kult at de sprer seg! Digger disse seigmennene, lager en ladning hver fredag og 3-åringen får noen i godtaskåla si. Resten forsvinner på mystisk vis ila helga :) Kule legomannformer forresten! Hvor har du kjøpt dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her forsvinner de også på mystisk vis! ;) Legomannformene er fra Legoland!

      Slett
  8. Men du, kan man bruke vanlig gelatin eller er det fy fy. Mener jeg har et par sånne gelatinplater et sted i skapet. Bruker aldri sånt..

    SvarSlett
  9. MMMmmm. Nå inspirerte du meg til å lage ny ladning:) Veldig Kule legoformer ja!

    SvarSlett
  10. Ååå, så søte! Hvor har du kjøpt de lego-formene??

    SvarSlett
  11. (Skrevet av Monica Lien) Hei! De seigemennene (seige-dinosaurene :-) ser supre ut! Den oppskriften må jeg prøve! Ellers bare et lite tips fra meg:
    Jeg ser at du er opptatt av kosthold og å holde deg unna sukker, så jeg ville bare tipse deg om en kokebok jeg har skrevet, som nettopp er kommet ut: "Søtt og sunt" og inneholder oppskrifter på sukker- og hvetefrie kaker, desserter, konfekt og drikke. Jeg bruker masse bær, mandelmel, kokosmel, mørk 70% sjokolade og har også oppskrift på rå sjokolade osv. Halvparten a oppskriftene kan lages uten melkeprodukter. Jeg legger ved en link. Lykke til til deg og bloggen! :-) Hilsen Monica Lien

    http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/cappelen-damm/pressrelease/view/boken-soett-og-sunt-er-fylt-med-fristelser-som-er-sukker-og-glutenfrie-789207?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips Monica, see ut som en kjempefin bok!

      Slett
  12. Det ser ut til at blogger har problemer med kommentarene ettersom mange kommentarer ikke blir publisert. Jeg får de på mail, men de kommer ikke på bloggen... Håper blogger får fikset problemet snart. Svaret på spørsmål om gelatinplater så kan de brukes. 1 plate = 1 ts pulver.

    SvarSlett
  13. Så flotte! Takk for at du delte denne oppskriften. Dette så faktisk ut som noe jeg kunne klare selv også :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp det er superenkelt og tar maks 10 min :)

      Slett
  14. Det så kjempegodt ut! Hvordan tror du det blir med sitron? Jeg savner sur vingummi godteri! :D Har forresten skiftet URL til www.rawlic.com :)

    SvarSlett
  15. Åhhh, så herlig et bilde- det nederste! <3

    SvarSlett
  16. Så søte seigmenn da! ^^ Det har jeg aldri prøvd å lagd selv, men regner med det er populært hos små ganer :)

    SvarSlett
  17. M-m-m! Ser kjempegodt ut! Har aldri vært så veldig glad i seigmenn, det smaker for søtt og for kunstig. Men disse her så jo helt fantastiske ut! Må prøves! :D Og åååh - hvor har du fått tak i legomann-formene? De er jo dødskule! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Formene er fra en tur til Legoland for noen år siden :)

      Slett
  18. Disse var gøy! Må prøves når vi får besøk av tantebarn. Kanskje samboeren da klarer å la være å proppe ungene full av sukker :)

    Hvor har du kjøpt dinosaurformene? Bruker du ferske bær?

    SvarSlett
    Svar
    1. Seigemennen er velidg barnevennlige! :) Dinoasurformene er fra ebay. Søk på silicone moulds. Bruker frosne bær, men mest fordi vi alltid har det tilgjenglig i fryseren. Feske bær smaker nok enda bedre! :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...