onsdag 7. desember 2011

Kjøttfri mandag - Løkpilaff med parmesan

Det er riktignok onsdag i dag, men mandag kveld er forbeholdt Dexter her i huset, og i går hadde jeg så mye annet på hjertet..

På mandag (OG tirsdag) hadde vi løkpilaff med parmesan, namnam!

Du trenger:
60 gram smør (hvis du klarer å oppdrive det i disse lavkarbo tider! Vi brukte smør uten salt)
3 løk, hakkede
2 fedd hvitløk, pressede
440 gram basmatiris
1 1/2 liter grønnsaksbuljong
250 gram erter uten belg
50 gram nyrevet parmesan
30 gram frisk persille, hakket

Gjør sånn:
1 Smelt smør i en kjele, ha i løk og hvitløk og stek ved lav varme i 5 min eller til løken er myk og gyllen. Tilsett ris og buljong, kok opp og rør en gang. Skru ned til lav varme og la det småkoke uten lokk i 5 min eller til nesten all vesken har kokt inn.
2 Ha i erter og bland sammen. Legg på lokk og kok ved svært lav varme i 10 min eller til risen er kokt. Rør inn parmessan og persille.
Server straks.

Foreredelse ca 5 min, og koke/steketid 20-30 min.

Oppskriften er til 6 personer, og det var ganske mye, så vi hadde middag til kjøttfri tirsdag også! :-)




Så må jeg bare dele utsikten fra kjøkkenvinduet i morges



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...