torsdag 26. april 2012

Nammis hodekålsalat

Jeg klarte ikke å la være å kjøpe økologisk hodekål på Meny, men lurte fælt på hva jeg skulle gjøre med den når jeg kom hjem. Hodekål er i utgangspunktet ikke spesielt morsomt å spise rå, men ble superduper god når den ble massert med sitronsaft og himalayasalt. Så god ble denne salaten at jeg måtte jammen lage den en gang til rett etterpå. Rosinene tok vekk noe av bitterheten mens linfrøoljen gjorde at salaten fikk litt nøtteaktig smak. Hodekål er rik på antioksidanter og inneholder A, B, C, E og K-vitaminer.


Nammis hodekål salat lager du sånn:
1 hodekål. Du kan gjerne gjerne fjerne stilkene i midten. Jeg bare mumset dem i meg mens jeg laget salaten... :)
2 ss fersk saft fra sitron
En dash med himalayasalt
Ca 12 cherrytomater
70 gram pinjekjerner (en liten pose)
60 gram rosiner
1 ss linfrøolje (flaxseed oil)
1 ss olivenolje


Skjær opp hodekålen. Ha i den i en skål sammen med sitronsaften og saltet. Masser saften og saltet godt inn til kålen er myknet. Ha i tomater, rosiner, pinjekjerner og olje og bland alt godt sammen. Voila!
Salaten varer 3 dager i kjøleskapet.


Salaten blir ekstra god med godt tilbehør! Jeg har dilla på ananas og rødbetejuice for tiden. Namnam :)

Melissa ha en kjempefin give away med flotte premier nå. Du kan slenge deg på her. Jeg håper på vinnerlykke! :)


Det er veldig moro at mange vil være med på min give away også. Har du ikke meldt deg på min give away enda, kan du gjøre det her.

Og så akkurat mens jeg sitter og skriver dette innlegget ringer det på døren og damen fra posten har med seg dehydrator og masse spirer. YEY! Mer om dette senere, nå skal det bli rått! :D

12 kommentarer:

  1. ÅH!! Gratulerer med dehydrator! DET ønsker jeg meg også!
    Denne salaten ser så så god ut!! Og kål er jo så sunt! Dessverre ikke ofte jeg kjøper kålhode, siden det liksom er så mye, og jeg vet aldri helt hva jeg skal bruke det til! Men denne ideen liker jeg! Så nå må jeg kjøpe et :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg gleder meg til å begynne å bruke den! En ny verden åpner seg! :)

      Slett
  2. Kult med dehydrator! Gled deg til å begynne å bruke den! Jeg har hatt min i 4 måneder nå og jeg elsker den enda:D jeg spiser aldri hodekål, men kanskje jeg skal prøve meg nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! tenkte jeg skulle prøve meg på knekkebrødene dine :)

      Slett
  3. Grattis med dehydrator! Ellers er hodekål fin å bruke i grønn detox smoothie :-) Tips til neste gang! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Skal late meg en detox smoothie med hodekål i helgen! :)

      Slett
  4. Gratulerer så mye med dehydrator! Blir spennende å se hva du kan diske opp med!
    Den salaten så veldig god ut, og jeg tenker jeg må prøve den i neste uke. Er veldig glad i massert grønnkåls-salat!
    For øvrig er også hodekål godt i rå surkål!

    Mvh Anita fra tidligere naturensapotek :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rå surkål hørtes god ut! Det må jeg prøve :)

      Slett
  5. Haha, dett høres ut som meg når jeg er på Meny! "Å, den var økologisk, da må jeg kjøpe den." Så kommer jeg hjem og ikke aner hva jeg skal bruke det til :P Juicen din hørtes kjempegod ut! Det må jeg prøve.

    SvarSlett
  6. Så godt ut :)
    Må prøve denne tror jeg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...