tirsdag 24. april 2012

Raw middag - fylte paprika

Jeg har igjen latt meg påvirke av Erica Palmkrantz, og i dag prøvde jeg hennes fylte paprika til middag. Jeg endre oppskriften bittelitt og resultatet ble slettes ikke værst! :)



Min største utfordring har vært å introdusere raw food til middag. Med to veldig kresne gutter på snart åtte år som rynker på nesen av ukjent mat er det ikke alltid like lett... Lille Snuppelupp vet ikke om noe annet så hun spiser det meste hun får servert. Denne retten falt nok best i smak hos de voksne, og neste gang tror jeg at jeg skal bruke den som tilbehør. Oppskiften var ganske stor, så vi har nok til i hvertfall en middag til. Den skal holde seg to dager i kjøleskapet eller kan fryses.

For å lage raw fylte paprika på BitterSøtt inspirert av Erica Palmkrantz vis trenger du:
2,5 dl mandler
2,5 dl valnøtter
3 små gulrøtter
3 vårløk
2 ss tamari
3 paprikaer
1 ts rått krydder (kan sløyfes)
Ruccola
Pynt med spirer eller urter

Jeg bruker denne rå kryddermiksen fra Lydia Organics
Gjør sånn:
Bløtlegg nøttene i 8 timer eller over natten. Skjær opp nøttene, gulerøttene og vårløk hver for seg i en food prosessor. Bland alle ingrediense sammen i en skål og tilsett tamari og krydder. Del paprika i to og ha i fyllet. Ha ruccola på et fat og legg paprika over og pynt med spirer eller urter.


Og til dessert: nylaget juice av gulrot, mango, rødbete og appelsin. Yumyummmmm! :)


Og så er våren kommet til Bergen :) Her er Hurtigruten på vei nordover.

5 kommentarer:

  1. For en deilig middag!! Jeg er veldig glad i fylt paprika, men har faktisk bare smakt de ovnsstekt eller grillet. Denne varianten må prøves! Er jo så glad i nøtter også, så jeg er sikker på at den faller i smak :)
    Mmm, den juicen der elsker jeg! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var kjempegodt! Og takk for juice-inspirasjon! :)

      Slett
  2. Interessant, skal prøves. Fra mandag skal jeg kjøre nesten bare råkost i en liten periode. Gleder meg til det, er så lenge siden sist!

    Første gang jeg er innom bloggen din forresten, så nå skal jeg kose meg med litt lesing!
    Stikk gjerne innom min, jeg har en giveaway på gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har også planer om å gjøre det nå. Føler jeg trenger en liten kickstart på våren! :)

      Slett
  3. Mmm, det så kjempegodt ut! :D Både paprikaene og juicen! :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...