fredag 9. november 2012

La barna få smør!

Jeg kan ikke annet enn å bli opprørt over Foreldre & Barns smør og margarin test. Bruken av planteoljer og margarin er en av dagens mest misforståtte og over-anbefalte kostholdsråd. Vi blir lurt til å tro at disse "helsebringene" oljene er gode alternativer til andre mer naturlige fettkilder, og disse oljene blir sagt å skulle senke kolesterol, hindre hjerte- og karsykdommer og ellers gi bedre helse. Mydighetenes tiltro til industrielt fremstil margarin er svært kritikkverdig, og sannheten ties ihjel av dem som tjener penger på folks tiltro til myndighetenes kostholdråd. Sannheten om margarin og planteoljer er en helt annen:

Margarin er et kunstig fremstil produkt og fremstilles ved bruk av kjemikalier som fosforsyre, lut, blekemiddler, nikkelkatalystor, løsningsmiddel, metanol, butanol, hexan osv. I tillegg også prosesskjemikaler som nikkel som ikke er påbudt å angi på innholdsfortegnelsen. 

Planteoljer må presses ut av planten ved hjelp av kjemiske prosesser. Planteoljer var ikke-ekstisterende frem til 1900-tallet fordi man ikke hadde utsyret til å få oljene ekstrahert. Planteoljer er derfor noen av de mest kjemisk modifiserte matvarer vi har i dag.

Raps (canola) er en menneskeskapt plante, og ble laget av candiske forskere på 70-tallet. Rapeseed planten inneholder 55 prosent av den giftige erukasyren, som igjen blir linket til blant annet lungekreft og hjertesykdommer. Rapeseed planten ble genetisk modifisert til canola med et lavere innhold av erukasyre. 

Planteoljer dannes til transfett ved oppvarming. Oljen okisderes og produserer celle ødeleggende molekyler (frie radikaler). Solsikkeolje, soyaolje, maisolje og varmpresset rapsolje er blant verstingene.

Planteoljer består av store mengder flerumettede fettsyrer, og om vi gir kroppen for mye av disse fettsyrene vil de oksidere og kan føre til betennelser og mutasjoner av cellene. 

Planteoljer inneholder store mengder omega 6. For mye omega 6 gir betennelser og økt risiko for kreft. 

Visste du at margarin egentlig er grå? Den er farget gul for å lure forbrukerne til å minne om smør.

Bilde fra klikk.no

Testvinneren  Vita Hjertego' margarin inneholder følgende: 

Inneholder: Solsikkeolje (28 %), rapsolje (28 %), vann, sheafett, skummet melk, kokosolje, salt, emulgator (soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A, vitamin D, fargestoff (betakaroten), aroma. Saltinnhold 0,8 g pr 100 g.

Jeg er skeptisk til all mat som er kjemisk bearbeidet, margarin inkludert. Ikke ha dårlig samvittighet for å gi hverken deg selv eller barna smør!

Upasteurisert smør fra kyr som kun spiser gress (slik de egentlig skal) fra Tidsporten.

Et lite tips til slutt: Tidsporten har åpent salg av upasteurisert smør frem til 15. november. Smøret er upasteurisert og fermentert, og det vil si at melkesukker og kasein er brutt ned og tåles av dem med kumelkeallergi. Og så smaker det nydelig!


21 kommentarer:

  1. Flott innlegg du har laget! JAAAAA til ordentlig smør! Hvis ikke minsten gidder å spise kveldsmat, gir jeg han en skje med smør. Så holder han hvertfall til neste morgen - uten at jeg må opp om natten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart! Det skal jeg osgå prøve neste gang lillemor nekte å spise kveldsmat :)

      Slett
  2. Interessant innlegg. Jeg har lenge tenkt jeg vil redusere inntaket av omega 6. Jeg tåler ikke melk. Kan du si litt om hvorfor jeg kan spise det upasturiserte smøret? Er du helt sikker? Hva heter det? Blir glad for svar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tina og AvMeg: Her er et utdrag fra bloggen til Christer som driver Tidsporten

      Litt bakgrunnshistorie om Käserebellen er at de lager "allergivennlig" ost og smør på rå kumelk fra kyr som kun går på beite og fôres med tørket høy, urter og gryn av korn (ikke industrikraftfor med soya, raps osv). Produsenten selv reklamerer med at ostene er naturlig laktosefri og naturfermentert. I tillegg til dette så fører naturfermenteringen til at kaseinet er "klippet" opp slik at det kan fordøyes av alle uten besvær (i motsetning til upasteuriserte melkeprodukter som ikke syrnes/fermenteres). Melkens høye kvalitet og at den er fremstilt på tradisjonelt vis gjør at den passer for alle uavhengig om man har intoleranse/allergi for kumelk (dette kan mange kunder bekrefte, samt at mange bekrefter dette i diverse blogger, inklusiv underskrevne). Rå melk fra beitende kyr gir beste kvalitet melk, der industrifor ødelegger næringskvaliteten og pasteurisering og homogenisering gjør melken til et rent helseskadelig produkt med deformert næring. Løsningen på alle problemer rundt melk er å la dyrene ete naturlig, og behandle råvaren på tradisjonelt vis (som betyr at melken forblir rå og at den syrnes/fermenteres). Käserebellen er en mester på å gjøre alt rett, til og med saltet har jeg fått bekreftet at er uten antiklumpemidler (smøret er usaltet). Også de uøkologiske produktene deres produseres på samme vis, men de dyrene er ikke kontrollert økologisk men lever på samme vis (men de kan få medisiner i motsetning til øko-dyrene).

      Dere kan lese mer på: http://liveneshage.blogspot.no/search/label/Kumelkprodukter

      Jeg anbefaller smøret og ostene på det varmeste. Om dere synes det blir litt mye å kjøpe så store mengder, finnes det spleiselag på alle kanter av landet. De kan dere finne på facebook siden Wicked Mums.

      Slett
    2. Tusen takk for fyldig svar - dette tror jeg at jeg vil prøve :)

      Slett
  3. Jeg tåler heller ikke kumelk, noe jeg nylig har funnet ut...mot savner skikkelig smør bl.a ;) Så nå ble jeg nysgjerrig!!!

    SvarSlett
  4. At mange folk fremdeles tror margarin er sunt, klarer jeg ikke forstå. Det skal jo bare en liten titt på ingredienselisten til, for å forstå at det ikke er ekte mat.
    Det blir likevel ikke smør på meg, så lenge jeg har kokosoljen min, er jeg happy :)
    God helg Benedikte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis er kokosolje (og olivenolje) et sunt og godt alternativ til planteoljene!
      God helg Ragnhild! :)

      Slett
  5. Jeg tenkte litt på dette sist jeg var i butikken og skulle kjøpe soyasmør. Jeg kjete ikke igjen halvparten av ingrediensene, som det var ganske mange av. Skummelt. Så pakken ble pent satt tilbake i hyllen igjen. Hvordan er det med kaldpressing? Og velger man økologisk er det vel helt kjemikaliefritt? Jeg synes forøvrig kalvene skal få morsmelken sin i fred.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kaldpressing av planteoljer er lite utbredt, bortsett fra raps. Men i maragrin feks, er jo alt varmpresset. Økologiske varer skal jo ha strengere krav til selve råvarene, men om produksjonen ødelegger råvarene med varmebehandling etc hjelper det dessverre ikke at produktet er økologisk.
      Heldigvis er olvenolje og kokosolje supre veganske alternativ. Og kokosolje er jo supert på brødskiven.
      Når det gjelder smør tenker jeg at dagens ku og melkeproduksjon er full av antibiotika og kraftfor ogannet grums som kyrene blir foret medr. Kyr skal spise gress og og leve på engen og ikke stå innesperret i en fjøs mer eller mindre hele livet. Derfor kjøper jeg aldri smør fra Tine eller annet smør fra butikken.

      Slett
  6. Takk for eit informativt innlegg. Eg og mannen hadde nyleg ein disusjon på dette då han hadde lest at margarin var greit å bruke, og eg meinte at det ikkje var bra, so da var saken grei. Eg bakar mykje og brukar då litt solsikkeolje, kan ein erstatte dette med kokosolje? Brukar allereie mykje olivenolje (øko), men den smakar jo litt. Har ingen erfaringer med kokosolje, då ein ikkje får tak i det på denne kanten av landet, men kjem nok til å prøve endå meir å få tak i sunnare og reinare alternativ framover. Syns dette er viktig då det er vi som foreldre som har ansvaret for kva vi gir barna, og at dei har eit sunt og godt kosthold, og ikkje minst kva dei får i seg av alt mulig anna.

    Bloggen min har vist fått seg ei lang pause, so fer vi sjå om den kjem seg igjen eller ikkje.

    Ha ei fortsatt fin veke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg igjen Anita Kristin! Håper du får fart på bloggen din igjen! :)

      Du kan bytte ut solsikkeoljen med kokosolje. Du kan jo kjøpe det på iHerb om du ikke får tak i det på butikken der du bor. Når du skal bare med den, må du bare huske å smelte den først. Jeg bruker kokosolje når jeg baker også, og bruker oljen også til å steke med, og mye annet også :)

      Ha en fin uke du også! :)

      Slett
  7. Flott og inspirerende innlegg! er fint at vi har sånne som christer fra tidsporten!

    SvarSlett
  8. Margarin er fysj. Men når du sier dette smøret kan brukes av alle selv de med kumelkallergi, regner jeg med det er laktoseallergi/intoleranse du i hovedsak mener? dersom man er allergisk mot melkeprotein, kan det jo være et annet protein enn kasein. Men, kanskje verdt et forsøk. Det er jo vanskelig å vite hvilket protein man er allergisk mot, man kan jo være heldig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle jeg har snakket med som er allergiske, har tålt smøret og ostene til Tidsporten. Så det gjelder bare å prøve! :)

      Slett
    2. Kult, skal se om vi får tak i noe og får testet!

      Slett
    3. Lykke til! Håper det blir suksess! :)

      Slett
  9. Bra innlegg! På helsekosten får man tak i flere typer kaldpressede oljer, blant annet avocadoolje, valnøttolje, solsikkeolje... Jeg bruker stort sett for det meste smør og kokosolje til daglig. Skal jeg lage hjemelaget majones eller lignende bruker jeg gjerne kaldpresset solsikkeolje, da jeg ikke liker smaken på olivenolje. Det går også an å bruke kokosolje til dette om man blander den med annen olje. Jeg bruker aldri kaldpressede oljer til steking, da de som du nevner tåler varme dårlig og oksiderer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Olivenolje kan smake litt mye i manjones ja, så da er avokado olje supert.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...