søndag 18. november 2012

Lag din egen surdeigsstarter

Jeg forelsket meg i surdeigsbrød i vår, og denne kjærligheten har siden vokst seg enda større. Surdeig har mange helsefordeler. Surdeig er lettere fordøyelig for kroppen og gjør det lettere å ta opp mineralene i kroppen. Surdeig gir lavere blodsukkersigning. Det sies også at surdeig skal være trygt for dem med cøliaki ettersom fermenteringsprosessen bryter ned gluten. Surdeig bryter også ned mineralblokkeren fytinsyre.

Min første surdeigsstarter ble glemt og endte til slutt med limlukt og måtte kastes. Min andre surdeigsstarter led en lignende sjebne, den ble glemt, jeg glemte å pleie og mate den. De store kidsa var ikke overbevist av surdeigsbakingen, og da mistet jeg litt av motivasjonen for å styre på med surdeigsbaking. Starteren ble til slutt kastet. Nå som lillemor har begynt å barnehage og store deler av kosten i barnehagen består av brød, har jeg hentet motviasjonen igjen og bestemt meg for at hun skal skånes for butikkbrød så godt det lar seg gjøre. Det er ikke alltid tiden strekker til med surdeigsbaking, men det gleder morshjertet når hun fornøyd spiser hjemmebakt surdeigsbrød med upasteurisert smør og ost! :)




Å lage surdeig er ikke gjort på en blunk, men det smaker desto bedre! For å kunne bake surdeigsbørd trenger du først en starter. Å lage en surdeigsstarter ta ca en uke, alt etter årstid og hvor varmt du har det på kjøkkenet. Når du først har laget en starter kan den leve i generasjoner om man pleier den riktig. Det finnes mange oppskrifter på surdeigsstartere, her er den jeg har brukt:

Dag 1:
1,5 dl sammalt økologisk rugmel (helst steinmalt)
1/2 dl fint økologisk rugmel (helst steinmalt)
2 dl vann
1 ss salt uten antiklumpemiddel (rent havsalt eller himalayasalt)

Bland sammen og ha i en bolle/boks med lokk.



Dag 2-4
1/2 dl sammalt økologisk rugmel
1/2 dl fint økologisk rugmel 
1 dl vann

Tilsett mel og vann en gang i døgnet. På den fjerde dagen bør du se bobler i deigen. Deigen skal være klebrig og klissete. Den vil sannsynligvis ikke heve noe særlig i denne fasen. Om du lukter på den vil du kjenne at den begynner å få en syrlig lukt. 

Dag 4

Dag 5-8
2 dl fint økologisk rugmel
1 dl vann

Ta vekk mesteparten av deigen og tilsett mel og vann. Gjenta dette to ganger per døgn med 12 timers mellomrom. Når deigen har hevet til ca 1,5-2 ganger størrelsen er den ferdig. Deigen skal nå lukte syrlig, og du vil se at den bobler og lever. Pass på å ha den i stort nok glass, når starteren virkelig våkner til liv kan den bli veldig livlig og renner lett over! :)

Mer surdeigsinspirasjon finner du her.


15 kommentarer:

  1. Så herlig!

    Min starter som jeg har fått av en venninne som igjen fikk den av Gry Hammer står på min kjøkkenbenk og bobler og koser seg. Allerede har jeg gitt bort 3-4 deler til andre, og det er så morsomt at min bebiss blir spredt og gitt videre til andre igjen. Love!

    Vi spiser mer brød nå som jeg baker surdeigsbrød. Og som regel går det fint med blodsukkeret om vi har nok fett på.

    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant det er moro når beibiene sprer seg! :)

      Slett
  2. Jeg husker vi fikk surdeigsbrød av mamma når vi var liten. Vi hadde også en kjede-gave-greie på skolen med en surdeig som het hermann som man skulle ta en del av og bake brød, også sende videre.
    Jeg må nok teste ut dette snart ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Navn på surdeigen også, det er jammen ikke værst! :)

      Slett
  3. Det er litt av et prosjekt å bake med surdeig, og jeg har faktisk aldri gjort det. Det prosjektet sparer jeg til jeg får familie og barn og flere å mate ;) Liker veldig godt smaken av surdeig, og det er jo et stort pluss at det gjør brødene mye sunnere også!
    Håper du har hatt en fin helg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. I mellomtiden får du kjøpe surdeigsbrød på bakeriet! :) Surdeigsbrødene på Godt brød er kjempegode :)

      Slett
  4. Det såg spennande ut, og litt avansert, Kankje eg får prøve meg på noko slikt noko ein gong?
    Her prøver vi å bake det meste sjølv, vert mykje betre då, og ein veit kva ein får i seg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig spennende med surdeig! :) Du må teste det ut!

      Slett
  5. Oppdaget akkurat bloggen din via Melissaspania, og den siste posten din traff meg midt i blinken. Nå skal jeg hjem å sette surdeig :)

    SvarSlett
  6. Dette innlegget har jeg ventet lenge på :) Min surdeigsstarter opplevde samme skjebne som dine to første, og siden jeg ikke visste hvordan man lager en starter (og egentlig ikke hadde særlig lyst etter den første nedturen) har det blitt med den første jeg fikk! Nå er jeg inspirert igjen og har lyst til å prøve for andre gang! Tusen takk :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Håper alt går fint med surdeigen denne gangen! :)

      Slett
  7. Så spennende! Jeg fikk klart nei fra min kjære til å starte med dette prosjektet før vi får litt større kjøkken, hihi. Men neste høst da skal jeg prøve meg på dette. Jeg elsker surdeig brød :D

    SvarSlett
  8. Hei!
    Eg er i skrivende stund på dag 5 av surdeigsstarteren, men har et par spm.
    Den delen av deigen du tar vekk, setter du den i kjøleskapet? "Mater" du den jevnlig med mel og vann så den ikkje "dør"?
    Og ca kor liten del bruka du til sjølve brød-deigen? Et par ss? 1 dl?
    Når da deigen er ferdig heva, er det berre å helle den i to brødformer å sette i ovnen på kor mange grader over kor lang tid?
    Phui.... maaaange dumme spm her, men håper du har kloke svar til denne ferske surdeigs-testaren! ;-)

    SvarSlett
  9. Hei Monica! Den delen av starteren du tar vekk, kan du enten bruke til vaffelrører, pannekaker etc, eller du kan kaste den. Jeg mater starteren jevnlig med mel og vann. I deigen bruker jeg opp mot 1 dl, noen ganger litt mindre omtrent 3-4 ss.
    Jeg forvarmer ovnen til 220 grader før jeg setter inn brødene og setter ned temperaturen til 160 grader og lar brødene stå i ca 70 minutter.
    Du finner veldig mye god info her: http://www.surdeig.no/ :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...