tirsdag 8. mai 2012

Hjemmelaget kokos yoghurt

Det er en ting jeg har savnet etter at jeg sluttet med melkeprodukter og det er yoghurt! Oppskiften er fra SanaBona. Yoghurten ble supergod og smakte overraskende lite kokos. Namnam og tommel opp! :)


For å lage kokos yoghurt trenger du:

2 bokser med kokosmelk


4 kapsler med gode bakterier. Fås på helsekost eller iHerb. Jeg brukte Jarrow formulas (ikke veganske, inneholder 0.01% kasein).


Hell innholdet av kokosmelken i en skål og ta vekk noe av det flytende. Veldig viktig, ellers blir yoghurten for tynn. Hell innholdet av kapslene i kokosmelken og bland godt sammen. Jeg hadde også i ca 1/2 ts rå vanilje (helsekost). Jeg hadde alt sammen i et Norgesglass og satt på glasslokket, men du kan også bruke en skål og sette en asjett over skålen. Bare pass på at alt utstyret du bruker er desinfisert, ellers vil det også kommer "dårlige" bakterier. Dyrk så yougurten i dehydratoen i 12-24 timer på 46 grader. I stedet for dehydrator kan du kan sette youghurten på et lunt sted, for eksempel et badegulv. Yoghurten skal syrne, og jeg lot den stå i 24 timer før jeg var fornøyd. Når du synes den er sur og passe tjukk nok setter du den i kjøleskapet, og den vil da tykne mer. Etter noen timer er den ferdig. Voila! Kjempegod, og ekstra god om du tilsetter bær. Yummie yummie!





Du kan også lage ny youghurt av denne basen. Bruk 1 dl av basen for to nye bokser med kokosmelk. Slik slipper du å bruke nye kaplser med bakterier. Dette kan du gjøre ca 7 ganger før du må lage ny starter. Yoghurten holder seg ca 5 dager i kjøleskap.

17 kommentarer:

  1. Hvordan er fettet i dette? Bare sunt for kroppen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kokosfett er sunt fett og sies å bidra til å senke kolesterolet og styrke immunforsvaret. Men som med, så mye annet strides de lærde. Ser man på kostholdet i asiatiske og tropisek land hvor man har spist mye fisk, frukt og grønnsaker og store deler av kilden til fett kommer fra kokosfett har man hatt minimalt med hjerte- og karsykdommer. Men i den senere tid hvor man har blitt mer påvirket av vestlig kosthold og gått over til mye kjøtt og usunt fett opplevd en markant økning i slike sykdommer. Så - jeg velger å tro at kokosfett er bra for kroppen!

      Slett
  2. Jeg elsker kokosmelk og jeg elsker yoghurt. Har planlagt å lage min egen i lang lang tid, men blir så usikker på hvor jeg kan kjøpe veganske melkebakterier. Ser kjempegodt ut! :)

    SvarSlett
  3. Åh denne skal jeg prøve! Bestille akkurat bakterier! Gleder meg allerede! Er det ikke behov for noe søtning i denne? Blitt for lite spennende matlaging i huset her om dagen da ett åringen min har skadet beinet og ikke vil gå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan godt søte med agave, yacon eller rå vanilje. God bedring til 1-åringen! :)

      Slett
  4. Den ser så så god ut! Har så lyst til å lage kokosyoghurt, men får liksom aldri fingeren ut :) Har bestilt masse kokosmelk på Iherb nå (er så dårlig utvalg her jeg bor), så håper jeg får laget kokoskrem da. Har ikke funnet ut hvor jeg kan få tak i veganske melkebakterier, men kokoskrem tror jeg er godt også :)

    SvarSlett
  5. Adele, Tine Katrine og Ragnhild:
    Natren har vegansk probiotica! De har Natren på iHerb! :D

    SvarSlett
  6. Så kjempegodt ut =)
    Dette skal jeg prøve!

    SvarSlett
  7. sv: kult! men tenker du på denne da? http://www.iherb.com/Natren-Life-Start-2-Probiotic-60-Capsules-Ice/35055 for den må sendes kald og slikt :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva med denne: http://www.iherb.com/Now-Foods-Gr8-Dophilus-120-Vcaps/40261?at=0

      Slett
    2. takk for tips! men er det noe spesielt man må se etter for at de skal funke til å lage yoghurt? vil feks denne funke også? http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Probiotic-30-Billion-CFU-s-60-Vcaps/19518

      Slett
    3. Jeg er ingen ekspert på området, men jeg skulle tro at de ville funke fint! :)

      Slett
  8. Hjemmelaget yoghurt er sååå mye bedre enn fra butikken :-)

    SvarSlett
  9. Hei! Hvis man ønsker å lage ny yoghurt av den yoghurten man allerede har, må jeg gjennomføre samme prosedyre med å la den stå varmt i 24-48 timer da også, ja?

    SvarSlett
  10. Hvis jeg forstår deg riktig så skal du bruke en bit av den du har som starter? I så tilfelle er svaret ja, du fbare følger samme prosedyre :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...